Společnost Wienerberger cihlářský průmysl, a. s. působí v České republice od roku 1992 a patří do skupiny Wienerberger AG, která představuje největšího světového výrobce cihel. Po převzetí společnosti Tondach v roce 2015 se společnost stala největším výrobcem keramických střešních krytin v České republice a současně celá skupina je leaderem střešních krytin v Evropě.
Potřeba zákazníka
Pro zákazníka je otázka logistiky zásadní – spokojenost klienta je úzce spojená s rychlostí a spolehlivostí dodávky zakoupeného stavebního materiálu. A je to zároveň významná součást provozních nákladů.
Zadání od zákazníka
„Navrhněte robustní a spolehlivé řešení systému logistiky, které bude zaručovat plné uspokojení potřeb zákazníků jak z hlediska požadovaných dodacích termínů, tak i zajištění maximální spolehlivosti dopravy a včasné dostupnosti potřebných dopravních kapacit i době nejvyšší sezony. Definujte úzká místa současného systému logistiky a navrhněte řešení. Předpokladem řešení je spolehlivost, stabilita snížení rizik. Řešení nesmí mít negativní vliv na náklady, předpokladem je naopak úspora nákladů …“
Jak jsme postupovali
Při realizaci byly použity tři roviny pohledu:
- Data – pro zhodnocení stávající situace a budoucích možností byla použita historická statistická data procesu distribuce:
- Terén – návštěva klíčových závodů
- Individuální rozhovory – pohovory na centrále a v navštívených střediscích
- pohovory s dispečery dopravy
- pohovory s pracovníky odpovědnými za logistiku
Navržená a realizovaná řešení:
- Získání kontroly nad procesem logistiky: vytvoření pozice Manažera logistiky organizačně nezávislého na obchodním oddělení, nastavení kontrolních mechanismů (KPI)
- Akvizice stabilních a spolehlivých partnerů v dopravě: realizace výběrového řízení na dopravu s cílem vybrat omezený počet silných partnerů – bylo přes 20 partnerů, dnes jsou 4 partneři
Výsledky:
- Lepší ovladatelnost a kontrola nad celým procesem
- Zajištění kapacit v rámci nastavení nové spolupráce s dopravci
- Dosažení cenové stability v rámci nastavení nové spolupráce s dopravci
- Přesun operativního řízení dopravy z centrály na expedice závodů – závod si reguluje nájezdy aut dle svých kapacitních možností
- 2% úspora nákladů na dopravu
- Získání kontroly nad logistikou
- Lepší kontrola nad dopravci
- Zvýšení spolehlivosti dopravců pomocí nastavených KPI
- Rovnoměrnější vytížení kapacity expedice na závodech
- Omezení čekací doby aut na nakládce
- Omezení přesčasů na expedici